Nakon dve godine saradnje, projekat Virtuelne Prakse za Inkluzivna Društva (VI4IS) polako se približava kraju, demonstrirajući značajan uticaj virtuelnih praksi u unapređenju mogućnosti za mlade ljude, posebno one iz nedovoljno zastupljenih zajednica u Srbiji, Severnoj Makedoniji, Španiji i Italiji. Projekat je zajednička inicijativa više partnera, uključujući Dostignuća mladih Evropa, Beogradsku otvorenu školu (BOŠ), Dostignuća mladih u Srbiji, XANO Channel, Pixel i Nacionalni savet mladih Makedonije. Sufinansiran od strane Evropske unije, ovaj program je imao za cilj prevazilaženje geografskih i socio-ekonomskih barijera koje često ograničavaju učešće mladih u značajnim praksama. Tokom projekta, ukupno 165 učesnika je imalo koristi od ovog inovativnog programa, koji je postavio čvrst temelj za buduće napore u zapošljavanju mladih.
Zemlje učesnice su se angažovale u različitim aktivnostima, uključujući Nacionalne forume i Struktuirane dijaloge. Ove kolaborativne platforme su okupile ključne aktere—kao što su obrazovne institucije, poslodavci, lokalne organizacije i studenti—da razmene informacije, identifikuju lokalne potrebe i procene trenutnu situaciju u formalnim i neformalnim obrazovnim sistemima vezanim za virtuelne prakse. Ova angažovanost je podstakla sveobuhvatno razumevanje jedinstvenih izazova i prilika prisutnih u svakoj zemlji. Da bi se dalje unapredio ovaj dijalog, organizovan je Evropski forum o virtuelnim praksama, fokusiran na najbolje prakse i inovativne strategije za poboljšanje zapošljivosti mladih širom kontinenta. Dodatno, EU događaj u Briselu se istakao kao jedan od ključnih momenata projekata, pružajući neprocenjivu priliku učesnicima da predstave svoja iskustva i saznanja dok su se uključivali u značajne diskusije sa evropskim donosiocima odluka i liderima industrije.
Svaka zemlja učesnica se suočila sa sopstvenim izazovima i prilikama, što je dovelo do dragocenih uvida i prilagođenih rešenja. U Srbiji je virtuelni model prakse omogućio studentima da učestvuju bez obzira na geografsku lokaciju. Iako je pristup tehničkim resursima varirao, praktikanti su pokazali izvanrednu motivaciju i prilagodljivost. Fokus na razvoju digitalnih veština se pokazao posebno korisnim, naglašavajući važnost kontinuiranog mentorstva i podrške u snalaženju u svetu rada na daljinu.
U Severnoj Makedoniji, projekat se suočio s izazovima kao što su visoke stope odustajanja povezane s tehničkim problemima i nedostatkom naknade. Ipak, uspešno je prioritizovao mlade ljude ispod 30 godina iz ruralnih sredina, ističući potrebu za finansijskim podsticajima i poboljšanim digitalnim alatima za povećanje angažovanosti. Ova posvećenost inkluzivnosti osigurala je da se dragocena iskustva prakse pruže onima kojima su najpotrebnija.
U međuvremenu, Španija je naglasila fleksibilne i radno relevantne prakse. Saradnja među univerzitetima, tehnološkim kompanijama i institucijama za profesionalnu obuku obogatila je obrazovni ambijent za praktikante. Iako su problemi vezani za tehnološku dostupnost i dalje postojali, učesnici su izvestili o značajnim poboljšanjima u digitalnim veštinama, prilagodljivosti i sposobnostima rešavanja problema—ključnim kompetencijama za uspeh na današnjem tržištu rada.
U Italiji je usvojen hibridni model prakse koji kombinuje online i lične aktivnosti, posebno u prehrambenom sektoru. Ovaj pristup je rešio zabrinutosti kompanija oko virtuelnih formata i podstakao podržavajuće okruženje za učenje za praktikante. Povratne informacije su pokazale da su učesnici cenili ravnotežu između udaljenih i ličnih interakcija, obogaćujući svoje ukupno iskustvo.
Osnaženi uspehom VI4IS projekta, sada se fokusiramo na razvijanje sveobuhvatnih preporuka za politiku koje će dodatno poboljšati kvalitet i dostupnost virtuelnih praksi širom Evrope. Ove preporuke imaju za cilj da reše ključne izazove, kao što su tehnološka dostupnost, inkluzivnost i efikasno mentorstvo, koje su identifikovane tokom projekta. Zagovaranjem poboljšanja tehnološke infrastrukture, jaču integraciju sa obrazovnim sistemima i proširene mogućnosti u novim sektorima, težimo da uspostavimo inkluzivniji i strukturiraniji okvir za virtuelne prakse. Ovi napori neće koristiti samo zapošljivosti mladih, već će osigurati da se virtuelne prakse prepoznaju kao dragoceni deo obrazovanja i razvoja radne snage.
VI4IS projekat je uspešno demonstrirao transformativni potencijal virtuelnih praksi u promovisanju inkluzivnosti i unapređenju zapošljivosti mladih širom Evrope. Prevazilaženjem barijera i podsticanjem značajnih iskustava u učenju, projekat je postavio osnovu za buduće inicijative usmerene na osnaživanje nedovoljno zastupljene omladine. Lekcije naučene i uvidi stečeni će nastaviti da oblikuju napore u stvaranju inkluzivnijeg ekosistema praksi, osiguravajući da svi mladi ljudi, posebno oni iz VET škola i ruralnih područja, imaju pristup veštinama i iskustvima potrebnim za njihov uspeh.