Projekat „Zajedno u obrazovanju: Podrška učenicama iz ruralnih područja“ fokusiran je na razvoj mehanizama podrške za prevenciju napuštanja sistema obrazovanja među učenicama iz ruralnih područja. Projekat teži osnaživanju organizacija civilnog društva (OCD) za podršku sistemu obrazovanja u cilju stvaranja snažnijih, održivijih i dinamičnijih OCD, koje će moći da doprinesu stvaranju mirnih i inkluzivnih društava za održivi razvoj u Srbiji.
Ciljevi projekta:
Opšti cilj: Osnaživanje organizacija civilnog društva za učešće u održivoj podršci prevenciji napuštanja sistema obrazovanja među učenicama iz ruralnih područja
Specifični ciljevi: 1. Proširiti znanje o izazovima vezanim za napuštanje sistema obrazovanja među učenicama iz ruralnih područja 2. Razviti i primeniti modele podrške OCD školama u radu sa učenicama iz ruralnih područja 3. Kreirati i u praksi testirati preporuke za unapređenje mera prevencije napuštanja sistema obrazovanja sa fokusom na učešće OCD u procesu donošenja odluka
Ciljne grupe:
- Organizacije civilnog društva koje pružaju podršku mladima u regionima Vojvodine, zapadne i južne Srbije - Učešćem u projektu, OCD će imati priliku da razviju nova znanja, veštine i alate, kao i da se pripreme za realizaciju aktivnosti saradnje sa školama, kojima će direktno odgovoriti na potrebe učenica iz ruralnih područja, koje su u riziku od napuštanja obrazovnog sistema
- Školske zajednice sa teritorije Vojvodine, zapadne i južne Srbije koje se suočavaju sa problemom napuštanja obrazvnog sistema među učenicama - Školske zajednice se suočavaju sa izazovima koji se odnose na nedovoljnu fleksibilnost sistema i nedovoljnih ljudskih resursa (nastavnika i stučnog osoblja) koji bi mogli da organizuju dodatne aktivnosti za učenike. Učešćem će školske zajednice dobiti podršku od OCD za realizaciju aktivnosti u vezi sa ljudskim pravima, rodnom ravnopravnošću i prevencijom rizičnog ponašanja kod učenica
- Ministarstvo prosvete, jedinice lokalne samouprave i ostali sektori koji se bave podrškom obrazovanju - Kroz razvoj analize, a kasnije i predloga javne politike, gore pomenuti akteri biće obavešteni o stanju u lokalnim zajednicama čime će steći uvid u stvarne rizike sa kojima se suočava obrazovni sistem u slučaju ranog napuštanju obrazovanja kod devojčica iz ruralnih područja. Na osnovu toga, lokalni akteri će moći da razviju mere za prevenciju ovog rizika, u skladu sa svojim nadležnostima
Glavne aktivnosti:
- Mapiranje razloga napuštanja sistema obrazovanja - Na osnovu inputa koji će biti prikupljeni, BOŠ će detaljno analizirati postojeće stanje sa ciljem mapiranja ključnih izazova sa kojima se susreću učenice u ruralnim područjima. Biće izrađena Analiza izazova vezanih za napuštanje sistema obrazovanja među učenicama iz ruralnih područja, koja će predstaviti faktore rizika, ali i predstaviti potencijalnih modela saradnje kojima bi se omogućila sistemska podrška učenicama, sa posebnim fokusom na razvijanje/ jačanje postojećih modela saradnje između OCD i škola
- Program za izgradnju kapaciteta za saradnju OCD i škola - Na osnovu prikupljenih i obrađenih podataka iz Analize, BOŠ će razviti dvodnevni Program za razvoj kapaciteta OCD za saradnju sa školama u radu sa učenicama i prevenciju napuštanja sistema obrazovanja. Učesnici programa biće odabrani iz regiona Vojvodine, Zapadne i Južne Srbije. U Program će biti uključeno 15 predstavnika OCD, škola i JLS
- Pilotiranje podrške OCD školama u prevenciji napuštanja sistema obrazovanja među devojčicama iz ruralnih područja - Troje predstavnika iz lokalnih OCD biće zaduženo za realizaciju ove aktivnosti, a njihova ključna uloga biće organizovanje i implementacija obrazovnih intervencija (informativnih sesija, predavanja, kampanja ili radionica) u školama koje će pomoći učenicama da razviju znanja i veštine i koje će doprineti otpornosti za suočavanje sa različitim barijerima koje utiču na rizik od napuštanja školovanja. Kroz projekat biće sprovedeno najmanje 3 obrazovne intervencije koje će uključiti najmanje 30 učenica koje se nalaze u riziku od napuštanja sistema obrazovanja
- Izrada mera za održivu saradnju OCD i škola u radu sa učenicama iz ruralnih područja - Predlog praktične politike će identifikovati ključne probleme kada je reč o razlozima napuštanja sistema obrazovanja i ulozi OCD u procesu prevencije, analizirati dobijene podatke, i predstaviti trenutni pravni okvir kao i dostupne mere podrške i primere saradnje OCD sa školskim zajednicama. Dalje, na osnovu rezultata pilotiranja, predstaviće se predlozi rešenja i preporuke za unapređenje saradnje OCD i škola kada je reč o primeni obrazovnih intervencija koje se odnose na smanjenje rizika od napuštanja sistema obrazovanja
Iznos donacije: 249,759.40 NOK
Projekat „Zajedno u obrazovanju: Podrška učenicama iz ruralnih područja” sprovodi Beogradska otvorena škola u okviru regionalnog projekta SMART Balkan - Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan koji sprovodi Centar za promociju civilnog društva (CPCD), Center for Research and Policy Making (CRPM) i Institute for Democracy and Mediation (IDM), a finansijski podržava Ministarstvo spoljnih poslova Kraljevine Norveške. Sadržaj projekta i ovog materijala isključivo pripada Beogradskoj otvorenoj školi i ne predstavlja nužno stavove Centra za promociju civilnog društva, Center for Research and Policy Making (CRPM), Institute for Democracy and Mediation i Ministarsvta spoljnih poslova Kraljevine Norveške.